Manifest davant el Primer de maig 2021. Ara més que mai: Treball Decent!

Les entitats d’inspiració catòlica que promouen la iniciativa Església pel Treball Decent (ETD) celebren, per quart any consecutiu, el Dia Internacional de la feina i la solemnitat de sant Josep obrer, patró dels treballadors i les treballadores (1), en un any extraordinàriament marcat pel greu impacte de la pandèmia en el conjunt de la societat i en el món de la feina, els efectes han estat especialment accentuats en les persones més vulnerables.

Aquesta crisi ha posat de relleu la necessitat d’un canvi de sistema productiu, basat en treballs que aportin valor, subjectes d’unes condicions laborals dignes, i on les persones estiguin en el centre.

Sabem que Jesucrist va aprendre de sant Josep “el valor, la dignitat i l’alegria del que significa menjar el pa que és fruit de la pròpia feina”; i que aquella família de Natzaret va haver d’afrontar, en la seva migració per Egipte, “la necessitat de menjar, de trobar una casa, un treball”. (2)

ETD vol subratllar, en aquest temps, la importància de la feina com a activitat humana que fa créixer la dignitat de cada persona i de les seves famílies. Amb el treball cuidem el conjunt de la societat i del planeta. A més, amb el treball vam participar en la nostra pròpia humanització, en la sostenibilitat de la Creació i en el “adveniment del Regne” (2)

L’impacte de la pandèmia ha accelerat els processos que debiliten el dret a la feina, i empobreixen, precaritzen i descarten a milions de treballadores i treballadors, principalment dones i joves. Això provoca que l’accés a un lloc de treball digne, després de molts anys dedicats a l’estudi i a l’especialització en un àmbit professional, sigui avui gairebé un luxe que poques i pocs joves es poden permetre. Que el treball estigui en risc suposa que el pacte social entra en crisi i, amb això, la pròpia democràcia.

S’han destruït milers de llocs de treball i molts dels ERTO s’han resolt, finalment, en acomiadaments. Les ocupacions considerades essencials -moltes vegades exercides en condicions precàries, tant a nivell laboral com de protecció sanitària-, no s’han vist reconegudes en una millora de les seves condicions. I les mesures de protecció social dissenyades per pal·liar els efectes de la crisi no ha arribat a les persones que més ho necessiten, com tampoc ha passat amb el subsidi temporal previst per a les treballadores de la llar o l’ingrés mínim vital. A més, la pobresa es dispara entre la població migrant en situació administrativa irregular, on la desocupació i l’economia informal són majoritàries, sense possibilitat d’accés a sistema de protecció.

En aquest sentit, creiem oportú destacar que és fonamental una política que promogui la fraternitat i permeti l’amistat social al servei de el bé comú. Per aquest motiu, en aquest Primer de Maig “el gran tema és la feina”, una dimensió essencial per promoure “el bé del poble” (3) i l’accés a una vida digna en una societat més decent. Instem, ara més que mai, a adoptar les mesures necessàries per aconseguir que el treball decent sigui una realitat accessible per a tothom, amb condicions que permetin mantenir una vida digna i una protecció social que arribi a totes les persones que ho necessiten.

Per això, en aquest Primer de Maig, ETD reclama:

– Redefinir la idea de la feina com a activitat humana i configurar noves polítiques -les cures, la reducció de la jornada laboral, etc.- que assegurin a cada persona treballadora “alguna manera d’aportar les seves capacitats i el seu esforç” a la construcció de el bé comú.

• Potenciar el treball amb drets, segur, “lliure, creatiu, participatiu i solidari” (EG 192) en qualsevol relació laboral i per a tothom, sense distinció d’edat, sexe o procedència.
  • Garantir l’accés a mesures de protecció social per a aquelles persones que no puguin treballar o que les seves condicions laborals no els permeten arribar “a final de mes”.
  • Aconseguir el reconeixement social i laboral de les ocupacions essencials per a la vida, amb unes condicions laborals dignes.
  • Promoure un diàleg amb tota la comunitat política, societat i institucions per configurar un nou contracte social basat en la centralitat de la persona, el treball decent i la cura del planeta.
  • Impulsar la incorporació del jovent al mercat laboral en una societat colpejada per una crisi sanitària social i econòmica creant oportunitats reals d’accés al treball digne.

Convoquem a totes les comunitats cristianes a unir-nos, assegurant les mesures sanitàries, en la celebració, la lluita i la pregària d’aquest 1r de Maig. Us convidem a participar en totes les accions que puguin fer visible aquestes reclamacions. I amb el papa Francesc, implorem a sant Josep obrer perquè trobem camins que ens portin a dir: Ara més mai: Cap jove, cap persona, cap família sense Treball Decent!

1: Cfr. Pius XII 1955

2: Cfr. Patris Corde